Investițiile pentru închiderea inelului de 400 kV al României avansează în zona de vest, au anunțat oficialii operatorului național de transport și sistem al energiei electrice, marți, după prima întâlnire după semnarea contractului de proiectare și execuție pentru acest proiect strategic la nivel național, esențial pentru consolidarea interconexiunii cu Rețeaua Europeană a Operatorilor de Transport și de Sistem pentru Energie Electrică (ENTSO-E) în zona de sud-vest și vest a României.
Compania națională Transelectrica a anunțat, marți, primul pas oficial al proiectului atribuit „Retehnologizarea stației 110 kV Timișoara și trecerea la tensiunea de 400 kV a axului Porțile de Fier – Anina – Reșița – Timișoara – Săcălaz – Arad, etapa a II-a Stația 400 kV Timișoara”.
Trecerea axului Banat la tensiunea de 400 kV va conduce la completarea inelul de 400 kV al României și la consolidarea interconexiunii cu rețeaua ENTSO-E în zona de sud-vest și vest a României.
La prima ședință din cadrul proiectului, președintele Directoratului, Ștefăniță Munteanu, alături de directorul direcției Investiții, Dorinel Vladu, conducerea Sucursalei Teritoriale de Transport Timișoara și echipa de proiect din cadrul Transelectrica s-au întâlnit cu reprezentanții contractorului, Electromontaj SA.
Contractul de proiectare și execuție pentru Retehnologizarea Staţiei existente de 110 kV Timișoara, precum şi extinderea cu o staţie nouă de 400 kV a fost semnat la începutul lunii octombrie și are o valoare totală de 206,5 milioane de lei fără TVA, respectiv aproape 50 de milioane de euro, cu TVA.
Durata de realizare este de 42 de luni, din care proiectarea este planificată pentru cinci luni. Potrivit graficului oficial, execuția lucrărilor urmează să înceapă în trimestrul al doilea al anului viitor.
„Lucrările de retehnologizare a nivelului de tensiune 110 KV al stației existente 220/110 kV Timișoara au drept scop aducerea instalațiilor la un nivel de siguranță și fiabilitate corespunzător zonei din punct de vedere energetic, prin utilizarea tehnicii actuale existente pe plan mondial, ceea ce va contribui la creșterea calității serviciului de transport al energiei și la creșterea siguranței în deservirea utilizatorilor rețelei electrice de transport”, a transmis compania.
Stația Timișoara este una dintre stațiile de transformare aflate pe Axul Banat, format din LEA Porțile de Fier – Reșița – Timișoara – Săcălaz – Arad, și este parte din proiectul de trecere la 400 kV, finanțat din Fondul pentru Modernizare, „Etapa II Axul Banat, construirea unei noi linii electrice aeriene de 400 kV Reșița – Timișoara / Săcălaz, Retehnologizarea stației 110 kV Timișoara și trecerea la 400 kV”. Valoare totală a proiectului asigurată din Fondul pentru Modernizare este de 309.511.185,12 lei , iar cheltuielile eligibile sunt rambursate 100%.
Rețeaua electrică de transport gestionată de Transelectrica are în prezent o lungime de aproximativ 9.140 de kilometri de linii electrice aeriene de 400 kV, 220 kV și 110 kV și 81 de stații electrice de transformare. În ultimii șase ani, Operatorul Național de Transport și Sistem a construit peste 400 de kilometri de linii electrice aeriene noi de 400 kV, iar până în 2030 se află în construcție 740 de kilometri de linii electrice aeriene de înaltă tensiune cu o valoare totală de peste 380 de milioane de euro.
Sursa foto: Transelectrica
Citiți și: